Hur fungerar trafiksignaler? Hur styrs de, vad de har för programvara, finns det kännare i vägen?
Det finns olika styrningar av trafiksignaler. Den enklaste är ett fast tidsschema oberoende av trafiken. Nästa steg är en direkt styrning av trafiken - bilar eller gående. Vad gäller gående måste dessa ge sig tillkänna genom att trycka på en knapp. Bilarna registreras genom givare i asfalten. Dessa fungerar enligt induktionsprincipen, dvs de känner av om ett metallföremål passerar över dem.
Fordonsstyrningen kan vara mer eller mindre avancerad. Det enklaste är en styrning av den enskilda trafiksignalen. Mer komplicerade system tar in fordonsimpulser för ett helt gatunät till en central dator och signalerna styrs av olika program som kan optimera trafiken i nätet så att t.ex. tidsförbrukningen för fordonen i nätet eller avgasutsläppen från dessa minimeras.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller även om de inte sett skylten. En studie av NTF och forskare på VTI visar att det ibland är svårt även för en expert att avgöra vilken hastighetsbegränsning som råder på olika platser.
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ...
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ett stort ansvar för väghållaren, att bygga trafikmiljön så säker som möjligt. ...
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ett stort ansvar för väghållaren, att bygga trafikmiljön så säker som möjligt. Samtidigt handlar det om att få så många trafikanter som möjligt att göra rätt. En väl utformad trafikmiljö och goda kunskaper hos trafikanterna är viktigt för att få en så hög regelefterlevnad som möjligt. ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det ska vara säkert att resa för alla. Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det ska vara säkert att resa för alla. Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan trafikanterna och systemutformarna. Gator och vägar ska därför dimensioneras utifrån hur ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det ska vara säkert att resa för alla. Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan trafikanterna och systemutformarna. Gator och vägar ska därför dimensioneras utifrån hur mycket människans kropp tål vid yttre våld.
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig tips och råd till förändring.
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med oeftergivliga föremål vid sidan om vägen. En stor del av olyckorna med oskyddade trafikanter som leder till allvarliga skador beror på att trafikmiljön inte har tillräckligt god drift och underhåll. ...