Vi har alltid varit noga med att barnen använder bilbälte. Nu är den yngsta 16 år och tycker inte det är så noga eller så tufft att använda bilbälte. Vi är förtvivlade och oroliga när hon åker med äldre kompisar. Finns det statistik på antal döda i olyckor som kunde räddats med bilbälte?
Din oro är mycket befogad. Trots att bältesanvändningen i personbil i framsätet är 98% har cirka en tredjedel av alla dödade personbilister inte använt bälte (2017 var andelen omkomna utan bälte 39%).
Bältet halverar risken att dödas när man råkar ut för en olycka. Man har inte heller kontroll över sina egna olyckor eftersom de ofta förorsakas av någon annan.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2018:8 Användning av bilbälte
Resultat från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2018 visar att 95 procent av förarna och passagerarna använder ...
NTF Rapport 2018:8 Användning av bilbälte
Resultat från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2018 visar att 95 procent av förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 ...
NTF Rapport 2018:8 Användning av bilbälte
Resultat från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2018 visar att 95 procent av förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 94 procent av de manliga förarna. Observationsundersökningen är genomförd i landets samtliga 290 kommuner under veckorna 37 - 39.
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, både som gående, cyklister och eventuellt med motorfordon. Vuxna, både föräldrar och lärare, behöver vara medvetna om barns och ungdomars utveckling och deras begränsningar. De flesta barn skyddas väl när de åker bil, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och ...
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och bristande erfarenhet är en farlig kombination och dödsrisken för yngre förare ...
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och bristande erfarenhet är en farlig kombination och dödsrisken för yngre förare är flera gånger högre än för mer erfarna bilförare.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.