Kan ett bilbälte som sitter över halsen vara farligt? Kan blodtillförseln till hjärnan därigenom på något sätt förhindras och eventuellt svimning inträffa?
Det är inte farligt att ha bältet nära halsen.
Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur kan skada hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustad med, hjälper till att höja och sänka bältet så att det hamnar rätt i förhållande till din längd.
Höftbältet skall ligga så långt ner mot höften som möjligt.
Bältet ska vara så nära kroppen som möjligt.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Vill du hålla dig uppdaterad vad som gäller inom avdelningen konsument, ange din E-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. Kvinnor använder bälte något mer än män; 97 procent av de kvinnliga förarna ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. Kvinnor använder bälte något mer än män; 97 procent av de kvinnliga förarna använde bälte och 93 procent av de manliga.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.