Jag tycker det är obehagligt att cykla på cykelbanor där även de nya mopederna får köra. De har ökat i antal och även med tanke på vikt på både fordon och förare. Det känns inte säkert, särskilt inte för barnen - det hjälper nog inte med hjälm om man blir på körd av ett sådant ekipage. Jag tycker att motorförsedda fodon borde höra hemma på gatan. Nu råder djungelns lag - störst går först. Det är inte lätt att vara barn på samma cykelväg som stora gubbar som tror de är rallyförare.
De mopeder som tillåts på cykelbana får inte köra fortare än 30 km/tim. Jag förstår din oro, speciellt som många mopeder är trimmade och körs fortare. Det vore dock sämre för trafiksäkerheten totalt sett om mopederna inte skulle få köra på cykelbanorna. Detta är skälet till att det är tillåtet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt ...
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Moped klass I
Detta är den så kallade EU-mopeden. Det är inte tillåtet att köra mopeden över 45 km/tim och den får högst ha en motorvolym på högst 50 cm³.
Moped klass I
Detta är den så kallade EU-mopeden. Det är inte tillåtet att köra mopeden över 45 km/tim och den får högst ha en motorvolym på högst 50 cm³.
Moped klass I
Detta är den så kallade EU-mopeden. Det är inte tillåtet att köra mopeden över 45 km/tim och den får högst ha en motorvolym på högst 50 cm³.
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, översätts en hel del av materialet till engelska, persiska, arabiska, dari, tigrinja och somaliska. Trafiksäkerhet på lätt svenska bygger i första hand på bilder och är därför inte översatt. Det vänder sig i huvudsak ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.