Om man är ute på ett träningspass med sin racercykel, får man cykla på bilvägen (förutsatt att det inte är förbud) om det finns en cykelbana bredvid?
Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av ...
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under ...
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april - 15 juni. Resultaten har spridits nationellt genom pressmeddelande och lokalt genom lokala pressmeddelanden samt direkt till berörda personer inom kommuner och andra organisationer.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett tillfredsställande sätt eller inte. Tänk på var du främst kommer att cykla när du väljer belysning - cyklar du oftast på belysta gator och cykelbanor bör du välja en lampa som inte är så stark, men om du ofta kommer cykla där det är mörkt ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.