Jag tycker det är krångligt att byta däck varje vår och höst. Jag vill ha ett åretruntdäck. Hur ser jag det på energimärkningen?
På energimärkningen visas det bara om däcket är ett vinterdäck. Har däcket både symbolen för snögrepp och för isgrepp är det ett däck för nordiska vintervägar.
Det är bra att byta däck efter säsong, du får lägre energianvändning och högre säkerhet då däckets funktion är bättre anpassad till väglaget. Det är inte bra för miljön och för trafiksäkerheten att åka på vinterdäck på sommaren. Vinterdäcken är anpassade för vinterväglag, vilket gör att stabilitet och våtgrepp är sämre när vägarna är snö- och isfria än för ett sommardäck.
Rekommendationen är att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med ...
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Hos de som angav att de skiftar ...
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Hos de som angav att de skiftar däcken själva hade hela var tionde bil ”punktering” på minst ett däck, medan samma andel hos de som låter en verkstad sköta däckskiftet var en på tjugo.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
e-learning
e-learning
e-learning
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.