Om en bil har stannat eller sänkt hastigheten rejält på en huvudled för att svänga vänster och blinkar vänster - vägen har inga målade fält för vänstersväng, ingen spärrlinje eller vägdelare - får man då köra om den vänstersvängande bilen på vänstersida i mötande körfält? Vems är felet om man krockar då och den omkörande bilen är helt i vänster körfält?
Omkörning är förbjuden när den framförvarande gett tecken som visar att han tänker köra om annat fordon eller av annat skäl ska föra sitt fordon åt vänster, t ex svänga till vänster i en vägkorsning.
I ovanstående situation är dock omkörning till höger tillåten när föraren i det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en vänstersväng.
Tänk på att vänstersväng på en huvudled ofta kan bli en farlig manöver. I bland kan det vara bäst att släppa förbi bakomvarande trafik innan korsningen. Ett annat alternativ är att åka fram och vända för att istället göra en säker högersväng.
Vi kan inte ta ställning till skuldfrågan vid inträffad olycka, denna avgörs av åklagare och domstol eller i vissa fall av parternas försäkringsbolag.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken ...
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken 2015. Med anledning av den undermåliga inrapporteringen till STRADA ...
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken 2015. Med anledning av den undermåliga inrapporteringen till STRADA och de uppenbara bristerna i den officiella statistiken ställer NTF in redovisningen av årets Trafikskadeindex.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen). ...
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen).
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen).
Rapporter
Rapporter
Rapporter
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika trafiksäkerhetsfrågor och ligger till grund för NTF:s trafiksäkerhetsarbete.