Vad innebär vägmärket ”Rekommenderad lägre hastighet”?
Vägmärket Rekommenderad lägre hastighet anger att åtgärder vidtagits för att begränsa hastigheten så att det inte är lämpligt att hålla en högre hastighet än vad märket anger. Åtgärder som vidtagits kan t ex bestå av fartgupp.
Det finns inga fastställda bötesbelopp, s k ordningsbot, för hastighetsöverträdelse på lågfartsväg. I sammanhanget kan i stället trafikbrottslagen tillämpas och bedömas som vårdslöshet eller grov vårdslöshet. För vårdslöshet i trafik kan man dömas till dagsböter. Har man i sammanhanget visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, kan man dömas för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med ...
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen där nästan varannan överskrider ...
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen där nästan varannan överskrider skyltad hastighet. För att få fler att hålla skyltad hastighet måste kommunerna skapa fler gator som upplevs som gator med låg hastighet, detta kan göras med stensättningar och planteringar.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor. ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.