Jag har hört att polisen inte kan beslagta trimmdelar på mopeder längre. Stämmer det?
I de allra flesta fall tar Polisen de trimningsdelar varigenom hastigheten fås att öka i beslag. Detta gäller oavsett om mopeden är av typen klass I eller II. Delarna förstörs efter beslaget av Polisen. I undantagsfall kan Polisen även ta hela mopeden i beslag, detta sker oftast då man har skälig misstanke om att trimningen kommer upprepas. I praktiken betyder detta att Polisen väldigt sällan tar hela mopeden i beslag vid en första förseelse.
Om du köper en begagnad moped och vill veta om mopeden är trimmad så erbjuder en rad mopedhandlare säkerhetskontroller av begagnade mopeder. Dessa handlare hittar du i NTF:s marknadsöversikt Mopedhandlare mot trimning
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor minskat med cirka 30 procent. Från och med nästa år ökar antalet 15 åringar och sannolikt antalet mopeder i trafik för första gången sedan 2010.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och ...
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och ...
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och få honom/henne att inse att trimning aldrig är värt riskerna. ...
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och få honom/henne att inse att trimning aldrig är värt riskerna.
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.