Jag har hört att polisen inte kan beslagta trimmdelar på mopeder längre. Stämmer det?
I de allra flesta fall tar Polisen de trimningsdelar varigenom hastigheten fås att öka i beslag. Detta gäller oavsett om mopeden är av typen klass I eller II. Delarna förstörs efter beslaget av Polisen. I undantagsfall kan Polisen även ta hela mopeden i beslag, detta sker oftast då man har skälig misstanke om att trimningen kommer upprepas. I praktiken betyder detta att Polisen väldigt sällan tar hela mopeden i beslag vid en första förseelse.
Om du köper en begagnad moped och vill veta om mopeden är trimmad så erbjuder en rad mopedhandlare säkerhetskontroller av begagnade mopeder. Dessa handlare hittar du i NTF:s marknadsöversikt Mopedhandlare mot trimning
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt ...
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Trimning
Att antalet mopedolyckor ökar beror till stor del på att många mopeder är trimmade. Vissa mopeder kommer upp i hastigheter över 80 km/tim. Varken mopedens bromsar, däck, ...
Trimning
Att antalet mopedolyckor ökar beror till stor del på att många mopeder är trimmade. Vissa mopeder kommer upp i hastigheter över 80 km/tim. Varken mopedens bromsar, däck, eller ram är konstruerade för så höga hastigheter. ...
Trimning
Att antalet mopedolyckor ökar beror till stor del på att många mopeder är trimmade. Vissa mopeder kommer upp i hastigheter över 80 km/tim. Varken mopedens bromsar, däck, eller ram är konstruerade för så höga hastigheter.
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och ...
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och få honom/henne att inse att trimning aldrig är värt riskerna. ...
Kapitel 2. Trimning
Många mopeder är trimmade och det kan sluta med katastrof. Det är konsekvenserna av en allvarlig olycka i hög hastighet som är farligast. Prata med din tonåring om faran och få honom/henne att inse att trimning aldrig är värt riskerna.
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.