En stadsgata har cykelbanor i båda riktningarna. Trafikmärket för påbjuden cykelbana finns endast i färdriktningen, dvs höger cykelbana. Är det tillåtet att cykla FET:mot:SLUTFET trafiken i vänstertrafik på vänster cykelbana?
Om vägmärket "Påbjuden cykel- och mopedbana" finns uppsatt i den riktning du tänker cykla är banan avsedd för trafik med cykel och moped klass II. I sammanhanget kan också finnas ett vägmärke som anger att trafik i båda riktningarna är tillåten på cykelbanan. I fallet som du beskriver så avser förmodligen väghållaren (kommunen) att man ska cykla på "rätt" sida av vägen.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller även om de inte sett skylten. En studie av NTF och forskare på VTI visar att det ibland är svårt även för en expert att avgöra vilken hastighetsbegränsning som råder på olika platser.
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att ...
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att inventera och analysera säkerhetsnivån på olika kritiska platser. Vi vill också ...
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att inventera och analysera säkerhetsnivån på olika kritiska platser. Vi vill också möjliggöra för föräldrar att välja den säkraste skolvägen för sina barn och för cyklister att välja den säkraste cykelvägen.
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en ...
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en säkerhetsbedömning av vägar och korsningar ger cyklister viktig information om ...
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en säkerhetsbedömning av vägar och korsningar ger cyklister viktig information om var det är säkert att cykla samt var man bör vara särskilt uppmärksam.
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig tips och råd till förändring.
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett ...
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller ...
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med oeftergivliga föremål vid sidan om vägen. En stor del av olyckorna med oskyddade trafikanter som leder till allvarliga skador beror på att trafikmiljön inte har tillräckligt god drift och underhåll. ...