Jag har hört att det har kommit nya regler för bälteskuddar. Innebär det att bälteskudden inte är säker för korta barn?
Det stämmer att det finns nya regler kring godkännande av nya bälteskuddar. Det nya godkännandet säger att nya modeller av bälteskuddar inte får användas av barn under 125 cm. Är det alltså farligt att låta kortare barnet sitta på kudde nu?
Nej, hävdar framstående forskare på Volvo, som är kritiska till testerna och den nya regeln i certifieringen av bilstolar.
För ett tag sedan kom ett krav på sidokollisionsskydd för alla bilbarnstolar. Det gör att bälteskudden inte har en möjlighet att bli godkänd, och därför inte får användas av barn under 125 cm. Men enligt Volvos forskare har testerna som lett fram till detta lagkrav en stor brist – de har utförts i en rigg som inte liknar miljön i en bil och inte stämmer med verkligheten. Om testerna ska hålla måttet måste de utföras utifrån verkliga förhållanden, menar de. För vilket barn sitter i en bälteskudde och krockar utan att ha en bil runt sig? Bilen tar smällen vid en sidokrock och de så kallade sidokollisionsskydden som bältesstolarna har bör endast ses som ett stöd, inte ett skydd. Barnet skyddas av bilen och barnskyddet tillsammans och kan bilens krockskydd skydda en vuxen, kan det skydda ett barn. Bälteskudden är alltså ett fullgott skydd, enligt forskningen.
Problemet idag, menar forskarna, är istället att alldeles för många barn inte åker med något skydd alls. Trots att lagen säger att barn upp till 135 cm måste sitta på en särskild skyddsanordning är det så många som 1 av 5 barn som sitter direkt på bilens säte. Barns höftben är inte tillräckligt starka för att i en krock klara att hålla midjebältet på plats ner mot låren, risken ökar därför att bältet hamnar mitt i magen. Rekommendationen är att barn ska använda skyddsanordning ända till 10-12 år. Det är först då skelettet är tillräckligt starkt. Det viktigaste är att barnet kommer upp med kroppen så att bältet hamnar rätt över höftbenet, att bältet sitter på axeln utan att slacka samt att barnet sitter så nära ryggstödet som möjligt. Volvos forskare uppmanar fortfarande barnföräldrar att ha ett gäng med bälteskuddar i bagaget, för att kunna köra både de egna barnen och deras kompisar på ett säkert sätt.
Integrerade bälteskuddar kommer även i framtiden att vara godkända. De är testade i bilar, med bilen som skydd. Även äldre bälteskuddar är godkända, då det nya kravet endast gäller nytillverkade bälteskuddar.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet. ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även bräckligare, och har andra proportioner än en vuxen. Barn är därför mer utsatta vid en ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även bräckligare, och har andra proportioner än en vuxen. Barn är därför mer utsatta vid en krock, och behöver ett särskilt skydd i form av babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde, beroende på barnets ålder.
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och ...
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.