Enligt en artikel i Aftonbladet är thailänskt tillverkade, Goodyear Eagle F1, livsfarliga att köra på när det är våt vägbana, stämmer det? Vid kontakt med Svenska Gummibolaget AB svarar de att thailändska däck är lika bra som däck från Europa. Vad anser NTF?
Det kan finnas däck som heter exakt likadant, tillverkas i flera olika länder och för olika marknader, vilket också kräver olika egenskaper. Risken är att man köper ett däck vars egenskaper är framtagna för en helt annan marknad.
NTFs råd är att man ska köpa sina däck från en seriös handlare som man har tilltro till. Ta gärna hjälp av olika tidningars däcktester men tänk på att olika däck har olika egenskaper på olika bilar. Kontakta gärna din bilförsäljare och fråga vilka däck de rekommenderar för just din bilmodell.
Läs mer på NTFs sidor om däck
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men ...
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.