På en gemensam gång- och cykelbana ska jag hålla till vänster som gående, men vad gäller på gångbanor och i gångfältet på separerade gång och cykelbanor? Vilken sida av gångbanan ska man gå på då?
Det är inte reglerat i någon lag eller förordning. Lagstiftaren tänker sig helt enkelt att gångtrafikanter kan mötas på den sida som för stunden passar bäst.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Regional samverkan för säker aktiv mobilitet ...
Syftet med projektet är att stärka det lokala arbetet för en ökad och säker trafik för gående och cyklister.
Regional samverkan för säker aktiv mobilitet ...
Syftet med projektet är att stärka det lokala arbetet för en ökad och säker trafik för gående och cyklister.
Regional samverkan för säker aktiv mobilitet ...
Syftet med projektet är att stärka det lokala arbetet för en ökad och säker trafik för gående och cyklister.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Halkskydd
Testet är genomfört av medlemmar i PRO Västerbotten och PRO Norrbotten i december 2013. Varje produkt har testats av 5-9 personer (delvis pga dålig storleksanpassning ...
Halkskydd
Testet är genomfört av medlemmar i PRO Västerbotten och PRO Norrbotten i december 2013. Varje produkt har testats av 5-9 personer (delvis pga dålig storleksanpassning kunde inte alla personer testa alla produkter) under en eller flera promenader. ...
Halkskydd
Testet är genomfört av medlemmar i PRO Västerbotten och PRO Norrbotten i december 2013. Varje produkt har testats av 5-9 personer (delvis pga dålig storleksanpassning kunde inte alla personer testa alla produkter) under en eller flera promenader.
Bibliotek
I vårt bibliotek hittar du Informationspaket, Rapporter, Referenslitteratur, Remisser, Övrigt material som belyser en rad trafiksäkerhetsområden mer ingående. ...
Bibliotek
I vårt bibliotek hittar du Informationspaket, Rapporter, Referenslitteratur, Remisser, Övrigt material som belyser en rad trafiksäkerhetsområden mer ingående. Ladda gärna hem vårt material och sprid det vidare.
Bibliotek
I vårt bibliotek hittar du Informationspaket, Rapporter, Referenslitteratur, Remisser, Övrigt material som belyser en rad trafiksäkerhetsområden mer ingående. Ladda gärna hem vårt material och sprid det vidare.
Gångtrafikanter
Gångtrafiken är en mycket viktig del i ett hållbart transportsystem, och att gå är en fysisk aktivitet som ger ett viktigt bidrag till ökad folkhälsa. ...
Gångtrafikanter
Gångtrafiken är en mycket viktig del i ett hållbart transportsystem, och att gå är en fysisk aktivitet som ger ett viktigt bidrag till ökad folkhälsa. En ökad gångtrafik kan bland annat åstadkommas genom att skapa attraktiva miljöer för både vistelse och ...
Gångtrafikanter
Gångtrafiken är en mycket viktig del i ett hållbart transportsystem, och att gå är en fysisk aktivitet som ger ett viktigt bidrag till ökad folkhälsa. En ökad gångtrafik kan bland annat åstadkommas genom att skapa attraktiva miljöer för både vistelse och rörelse i städer och tätorter, med trygga, trivsamma och säkra miljöer för gående. För att gångtrafiken ska kunna öka måste en ökad trafiksäkerhet gå hand i hand med arbetet för ökad trygghet, attraktivitet och ...