Kontaktpersoner

Monica Green
Presskontakt

Ordförande
monica.green@ntf.se
+46 (0)70-530 42 10

Marie Nordén
Presskontakt

Generalsekreterare
marie.norden@ntf.se
+46 (0)70-221 59 65

Rickard Cosini
Presskontakt

Kommunikationsansvarig
rickard.cosini@ntf.se
+46 (0)70-819 0150

NTF i media

Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.

Mer säkerhet och trygghet - Håll koll på dina däck och få ut fler mil

Industribladet, tis 24 apr 2018

Slitna däck har upp till tre gånger längre bromssträcka än nya däck på våt asfalt. Tester visar att slitna däck även börjar vattenplana i betydligt lägre hastighet.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Sveriges Radio Värmland, tis 24 apr 2018

Det är lag på att ha hjälm när man cyklar upp till 15 års ålder men NTF vill att det ska vara krav på att alla upp till minst 18 års ålder ska ha cykelhjälm.

Mer säkerhet och trygghet - Håll koll på dina däck och få ut fler mil

Cision Wire Sweden, tis 24 apr 2018

PRESSINFORMATION Slitna däck har upp till tre gånger längre bromssträcka än nya däck på våt asfalt. Tester visar att slitna däck även börjar vattenplana i betydligt lägre hastighet.

3 maj går 58 756 förskolebarn baklänges för rätten att sitta säkert i bilen

MyNewsdesk, tis 24 apr 2018

Pressmeddelande * Apr 24, 2018 08:00 CEST För att sprida information kring barnsäkerhet i bil ordnar Volvia tillsammans med NTF varje år Barnsäkerhetens Dag Varje år undersöks föräldrars kunskap kring barnsäkerhet i bil på initiativ av

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

Proffs, mån 23 apr 2018

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Sveriges Radio Oddasat, mån 23 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha ny lag om hjälm

8 sidor, mån 23 apr 2018

Barn upp till 15 år måste ha hjälm på huvudet när de cyklar. Men organisationen NTF vill ändra lagen. De tycker att barn upp till 18 år ska ha hjälm när de cyklar. - Många slutar använda hjälm när de fyllt 16 år, säger Marie Nordén på NTF.

Vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Skaraborgsbygden, mån 23 apr 2018

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill höja åldersgränsen i cykelhjälmslagen från 15 till 18 år. Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Sveriges Radio Halland, mån 23 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar. NTF vill därför höja åldersgränsen i cykelhjälmslagen från 15 till 18 år. Cykelhjälmslagen för barn upp till 15 år infördes 2005.

NTF vill ha höjd 18-års åldersgräns för cykelhjälm

Omni, sön 22 apr 2018

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill öka användningen av cykelhjälm genom att höja åldersgränsen i cykelhjälmslagen från 15 år till 18 år, skriver TT.

Vill ha höjd åldersgräns

Västerbottens-Kuriren, sön 22 apr 2018

Nyheter. Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Folkbladet.nu, sön 22 apr 2018

Inrikes. Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

ATL Lantbrukets Affärstidning, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Barometern, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Smålandsposten, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Blekinge Läns Tidning, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Borås Tidning, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Östra Småland, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Sydöstran, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

NTF vill ha höjd åldersgräns för cykelhjälm

Ystads Allehanda, sön 22 apr 2018

Barns användning av cykelhjälm minskar drastiskt när de kommer upp i tonåren, samtidigt som huvudskadorna ökar.

Våra pressmeddelanden

Här visas våra senaste pressmeddelanden.

minskolväg prisar klassens hjälte

tor 22 mar 2018

Att kartlägga riskfyllda trafiksituationer där barn och unga rör sig kan löna sig, på många sätt. ”Klassens hjälte” Edvin Heyman Tolestam i Kungsbacka har genom att dokumentera sin väg till skolan ...

Digital försäkring halverar antalet fortkörningar…

tor 15 mar 2018

En bilförsäkring som utgår från körstil och mil halverar antalet fortkörningar. Efter analys av över en miljon körda mil kan vi nu slå fast att andelen fortkörning är betydligt lägre bland de som h...

Nya riktlinjer för säkrare bussresor

fre 9 feb 2018

Att åka buss är bland det säkraste sättet att förflytta sig i trafiken. Men när olyckor händer kan det få katastrofala följder, framför allt om passagerarna sitter obältade. Därför har NTF tillsamm...

Fler kommuner förbättrar sin säkerhet vid skolskjuts...

mån 11 dec 2017

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag. Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen. Varje kommun bestämmer själv vilka krav de vill ställa på sin skolskjuts och om den ska erb...

Bilbältesanvändningen ökar bland män...

mån 20 nov 2017

Totalt ökar bältesanvändningen i tätort från 94 till 95 procent visar NTF:s årliga bältesmätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer av förare och f...

Fyra förlorade år för cykelsäkerheten…

tor 7 sep 2017

När NTF nu presenterar sin årliga nationella cykelhjälmsmätning, som bygger på över 100 000 observationer över hela landet, kan vi återigen konstatera att cykelhjälmsanvändning inte ökar. Sedan 201...

Bästa tipsen - Kör säkert i sommar !

mån 3 jul 2017

Sommaren, och i synnerhet juli månad, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna. I genomsnitt dödas mer än dubbelt så många under juli månad, årets dödligaste månad i vägtrafiken, jämfört med m...

Nu ökar antalet dödade i trafiken igen...

ons 3 maj 2017

Under 2016 dog 270 personer i trafiken i Sverige, det är 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. En högt bidragande orsak till detta är hastighets...

GuldTriangeln till Umeå för sin helhetssyn

fre 21 apr 2017

GuldTriangeln 2017 går till Umeå kommun för sitt systematiska arbete med ökad trafiksäkerhet för gående och cyklande. Man har med utgångspunkt i olycksdata jobbat med både anpassningar av trafikmil...

#minskolväg prisade ”Klassens hjälte”

tor 23 mar 2017

Inför skolstarten hösten 2016 lanserade NTF #minskolväg som ett stöd till föräldrar, skolor och kommuner för att bedöma barnens skolväg ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Nu står det klart att vinna...