Konsumentupplysning

Gående i trafiken

Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dagsljus. Genom att bära reflexer syns du bättre och minskar risken för att råka ut för en olycka betydligt.
Halkrisk för fotgängare är en allvarlig men ofta förbisedd fara. Fall- och halkolyckor registreras inte som trafikolyckor. Det innebär att de inte förekommer i den officiella statistiken, och får därför alltför lite uppmärksamhet.

Bland de skador som fotgängare råkar ut för sker ungefär en tredjedel i en singelolycka – merparten vid halkolyckor. Tyvärr leder halkolyckorna ofta till svåra skador och lång konvalescens.

Reflexer hör inte bara hemma på mörka landsvägar. I stadstrafik är det ännu viktigare att bära reflex, trots neonskyltar och gatlyktor. De flesta olyckor med gående sker i tättbebyggda områden med gatubelysning.

Vad säger lagen?

  • Enligt lagen ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon och släpfordon som dras av traktor eller motorredskap.
  • Mer information om reflexer på cyklar hittar du på sidan om cykelbelysning.
  • För mopeder gäller att reflexer ska vara godkända och återkasta vitt ljus framåt, rött ljus bakåt och orangegult eller vitt åt sidorna. På moped med tramp- eller vevanordning ska pedalerna ha reflexer som återkastar orangegult ljus framåt och bakåt.

 

Vad anser NTF?

  • Bättre underhåll och enkla förbättringar i trafikmiljön kan förhindra många fall- och halkolyckor.
  • Drift och underhåll av trottoarer och gångvägar ska prioriteras.
  • Gående ska använda reflex och reflexvästar i mörker.


Läs mer om vad NTF anser i NTFs policy.

 

Marknadsöversikter