Vilket regler gäller vid cykelpassager; cykelpassage mitt på en väg, cykelpassage efter cirkulationsplats respektive cykelpassage efter högersväng?
Bilisten ska alltid anpassa sin körning så att man inte behöver stanna på en cykelpassage. Bilisten ska också anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande eller mopedförare som är ute på överfarten. Bilisten kanske till och med måste stanna om det behövs.
När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera en bevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklande och moped klass ll som på rätt sätt har färdats ut på eller just ska färdas ut på cykelpassagen.
Den generella regeln för cyklister är att de har väjningsplikt när de korsar en väg även om det sker på en cykelpassage.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och rullmotstånd. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, speciellt för nordiska förhållanden på vintern, är det minst lika viktigt att veta hur väl däcket presterar på is. I synnerhet då egenskaperna för väta och is motverkar varandra och kan bli direkt missvisande. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller tillförlitliga mätinstrument och alkolås.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.