Vilket regler gäller vid cykelpassager; cykelpassage mitt på en väg, cykelpassage efter cirkulationsplats respektive cykelpassage efter högersväng?
Bilisten ska alltid anpassa sin körning så att man inte behöver stanna på en cykelpassage. Bilisten ska också anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande eller mopedförare som är ute på överfarten. Bilisten kanske till och med måste stanna om det behövs.
När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera en bevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklande och moped klass ll som på rätt sätt har färdats ut på eller just ska färdas ut på cykelpassagen.
Den generella regeln för cyklister är att de har väjningsplikt när de korsar en väg även om det sker på en cykelpassage.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro NCAP med tillhörande betyg från Folksam forskning.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.