Vilka regler gäller för att körning på gågata och gångfartsområde?
På gågator och gångfartsområden skall alla fordonsförare lämna företräde åt gående och inget fordon får där föras med högre fart än gångfart. Fordon får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser.
På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den eller om det behövs för
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av regionerna) konstateras att knappt hälften av kommunerna och regionerna har en samverkan där regionen och länets kommuner träffas och diskuterar ökad och säker cykling. I tre län, som inte har några lokala samverkansforum för personer som arbetar för en ökad och säker ...
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att ...
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att inventera och analysera säkerhetsnivån på olika kritiska platser. Vi vill också ...
Analyser
Hur vet man som väghållare eller som trafikant hur säkra vägarna är, framför allt för oskyddade trafikanter? NTF vill som oberoende aktör stötta väghållare genom att inventera och analysera säkerhetsnivån på olika kritiska platser. Vi vill också möjliggöra för föräldrar att välja den säkraste skolvägen för sina barn och för cyklister att välja den säkraste cykelvägen.
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en ...
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en säkerhetsbedömning av vägar och korsningar ger cyklister viktig information om ...
Cykelstråk
Syftet med den här marknadsöversikten är att synliggöra kommunernas cykelstråk för att på så sätt främja ett ökat cyklande. Cykelstråkens sträckning tillsammans med en säkerhetsbedömning av vägar och korsningar ger cyklister viktig information om var det är säkert att cykla samt var man bör vara särskilt uppmärksam.
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig tips och råd till förändring.
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett ...
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller ...
Trafikmiljö, Drift och underhåll
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med oeftergivliga föremål vid sidan om vägen. En stor del av olyckorna med oskyddade trafikanter som leder till allvarliga skador beror på att trafikmiljön inte har tillräckligt god drift och underhåll. ...