Vad är det som gäller för barn som skjutsas på motorcykel? Säkerhet, klädsel etc. Finns det någon sida man kan titta på i ämnet?
Den som färdas på en motorcykel ska använda hjälm. Däremot säger lagen att barn under sju år som använder annat lämpligt huvudskydd är undantagna. Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under femton år använder hjälm eller annat huvudskydd.
SMC (Sveriges Motorcyklisters centralorganisation) anser att ett barn ska ha en hjälm anpassad för barn. Den ska vara lätt eftersom barnets nackmuskler är
svaga. Den bör ha visir som är ett skydd för både andning och ansikte. Det finns glasfiberhjälmar i barnstorlek hos välsorterade mc-handlare. Större barn kan använda hjälmar med ansiktsskydd avsedda för crossåkning.
Kraven på passform ska vara lika höga för barn som för vuxna; hjälmen ska sitta fast ordentligt med hakband, den ska inte glappa och sitta tätt runt huvudet. En skid-, cykel- eller hockeyhjälm bör inte användas eftersom dessa inte ger något skydd vid en mc-olycka och lämnar ansikte och andning helt oskyddade. Sport- och idrottshjälmar är inte konstruerade för att skydda huvudet vid mc-olyckor. Men det är bättre att man använder en lätt cykelhjälm än en tung mc-hjälm som inte är anpassad för ett barns huvud.
Utöver hjälmen bör barnet ha en hel overall av kraftigt tyg eller skinn samt varma, kraftiga vantar och stövlar. Handskar, stövlar och ställ finns hos välsorterade mc-handlare. Det finns inga godkända ryggskydd för barn men de som finns på marknaden kan ändå ge ett bra skydd vid olycka. Ryggskydd finns för barn från fem år.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av regionerna) konstateras att knappt hälften av kommunerna och regionerna har en samverkan där regionen och länets kommuner träffas och diskuterar ökad och säker cykling. I tre län, som inte har några lokala samverkansforum för personer som arbetar för en ökad och säker ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Mc- och mopedhjälmar
Integralhjälmar är det säkraste skyddet eftersom de täcker mer av ansiktet samt hakan och är det bästa valet om man prioriterar ...
Mc- och mopedhjälmar
Integralhjälmar är det säkraste skyddet eftersom de täcker mer av ansiktet samt hakan och är det bästa valet om man prioriterar säkerhet. SMC rekommenderar integralhjälmar eftersom både forskning ...
Mc- och mopedhjälmar
Integralhjälmar är det säkraste skyddet eftersom de täcker mer av ansiktet samt hakan och är det bästa valet om man prioriterar säkerhet. SMC rekommenderar integralhjälmar eftersom både forskning och försäkringsstatistik visar att det är det säkraste alternativet.
e-learning
e-learning
e-learning
Motorcyklister
Motorcyklars trafikarbete har legat på ungefär samma nivå de senaste åren, runt 700 miljoner fordonskilometer. Antalet motorcyklar i trafik ökar ...
Motorcyklister
Motorcyklars trafikarbete har legat på ungefär samma nivå de senaste åren, runt 700 miljoner fordonskilometer. Antalet motorcyklar i trafik ökar dock varje år och har gjort så under en längre tid. Mellan 2016 och 2017 ökade antalet motorcyklar i trafik ...
Motorcyklister
Motorcyklars trafikarbete har legat på ungefär samma nivå de senaste åren, runt 700 miljoner fordonskilometer. Antalet motorcyklar i trafik ökar dock varje år och har gjort så under en längre tid. Mellan 2016 och 2017 ökade antalet motorcyklar i trafik från cirka 317 000 till cirka 320 000.