Jag har läst/hört någonstans att barn inte är mogna att cykla i trafiken förrän de är ca 12 år. Stämmer det? Om man som vuxen cyklar tillsammans med sitt barn i trafiken, vad gäller då?
Det är svårt att säga en exakt ålder, dels för att barn utvecklas olika men framför allt för att trafikmiljön ser så olika ut. I en trafikmiljö med säkra cykelbanor kan betydligt yngre barn ta sig fram på cykel på egen hand. Eftersom vi vill att barn ska cykla mer är det därför viktigt att infrastrukturen är byggd för säker cykling, även för barn.
Men fortfarande finns inte en säker cykel-infrastruktur överallt och då behöver barnen ha de biologiska färdigheterna som krävs. En generell tumregel säger att barn är mogna att cykla i komplicerad trafikmiljö när de är 11-12 år. För att klara sig i trafiken brukar man säga att man ska
Listan kan göras lång och förmodligen lever inte ens alla 12-åringar upp till alla dessa krav, särskilt inte de sista. Det kanske till och med är så att unga nyblivna förare inte alltid kan bedöma olycksrisker och därför blir överrepresenterade i olycksstatistiken.
Samtidigt vill vi ju att barnen ska bli självständiga och t ex kunna ta sig till skolan på egen hand. Både för den egna utvecklingens skull, men också för att det är viktigt att röra på sig.
Om du inte tycker att ditt barn ska cykla ensam ännu kanske ni kan hitta på varianter; om ni måste korsa en väg kan ni tillsammans välja den säkraste övergången och bestämma att där kliver man av cykeln och går. Fundera tillsammans på om det finns bättre och sämre vägar att välja osv.
Du undrar också över när man som vuxen kan börja cykla tillsammans med sitt barn i trafiken. Även här beror det framför allt på hur trafikmiljön ser ut, välj därför gärna cykelbanor eller hastighetssäkrade områden så kan ni börja tidigt. I måttligt trafikerad miljö kan man cykla tillsammans när barnet är i 7-8 års åldern. Ni bör dock välja att gå över korsningar. För cykling i mer trafikerade miljöer bör man vänta lite till. Vinglar barnet till samtidigt som bilar passerar, kan otäcka olyckor uppstå.
Dessutom är det lag på att barn ska använda cykelhjälm. Även du som förälder bör förstås också använda cykelhjälm!
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut ...
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut förhindrar att barn vid lek fastnar och kvävs till döds. Trenden bröts men ...
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut förhindrar att barn vid lek fastnar och kvävs till döds. Trenden bröts men under de senaste åren har tre barn omkommit för att deras hjälm saknat grönt spänne. Trots rekommendationen om hjälm med grönt spänne för barn under sju år marknadsförs och säljs fortfarande de livsfarliga hjälmarna. ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, både som gående, cyklister och eventuellt med motorfordon. Vuxna, både föräldrar och lärare, behöver vara medvetna om barns och ungdomars utveckling och deras begränsningar. De flesta barn skyddas väl när de åker bil, ...
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med ...
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med tvåhjulingen tills barnet är 5-6 år.
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med tvåhjulingen tills barnet är 5-6 år.
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar ...
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.