Vår sons familj kommer att besöka oss i Thailand och undrar om det går bra att skicka barnstolen som bagage? Har ni erfarenheter och synpunkter på detta?
Vi har kommit i kontakt med liknande frågor tidigare och det är inte helt lätt att svara på. Vår erfarenhet är att det bästa är att ta kontakt med det flygbolag man flyger med och höra efter vilka regler de har. Det kan vara skillnad om man flyger reguljärt eller med charterbolag. Hos en del flygbolag finns något som heter specialbagage, det kan vara ömtåliga saker som man inte får hantera hur som helst.
I vilket fall som helst måste man kanske förpacka bilbarnstolen i ett emballage av stötupptagande materiel, exempelvis frigolit. Hör med någon affär som säljer bilbarnstolar om de har någon orginalförpackning som ni kan få. Risken är ju att bilbarnstolen utsätts för stötar och slag vid i och urlastning av planet.
Vid framkomsten bör ni kontrollera bilbarnstolen noga innan ni använder den. Titta efter sprickor i skalet eller om det finns färgförändringar i plastmaterialet, exempelvis ljusare strimmor eller ränder. Det kan finnas en nästan osynlig spricka som gör att stolen inte skyddar som den ska.
Kontrollera även att den svenska stolen är godkänd att använda i Thailand.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Ny rekommendation för bilbarnstolars ...
Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. ...
Ny rekommendation för bilbarnstolars ...
Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri ...
Ny rekommendation för bilbarnstolars ...
Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri med jordens resurser. Hur vet man när en bilbarnstol måste bytas ut och vad kan man göra för att påverka en bilbarnstols livslängd? Idag lanseras den första gemensamma svenska rekommendationen av nationella expertgruppen för barnsäkerhet i bil (SIS/TK 242*). ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Kombistolar
NTF och andra experter avråder från vändbara stolar, så kallade kombinationsstolar, eftersom det är lätt att frestas till att vända barnet för tidigt. Om barnet sitter ...
Kombistolar
NTF och andra experter avråder från vändbara stolar, så kallade kombinationsstolar, eftersom det är lätt att frestas till att vända barnet för tidigt. Om barnet sitter bakåtvänt tills den vändbara stolen är urväxt, är stolen även urvuxen för framåtvänt ...
Kombistolar
NTF och andra experter avråder från vändbara stolar, så kallade kombinationsstolar, eftersom det är lätt att frestas till att vända barnet för tidigt. Om barnet sitter bakåtvänt tills den vändbara stolen är urväxt, är stolen även urvuxen för framåtvänt åkande. Vändbara stolar har liten möjlighet att klara Plustestet.
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.