Konsumentupplysning

Cyklar - köpråd

Cykeln är ett hälsosamt och miljövänligt transportmedel. Att cykla är även praktiskt i tätorter där man ofta kommer fram både fortare och lättare med cykel än med bil. Dessutom är cykeln lätt att parkera. Men det är också viktigt att cykla säkert – och då handlar det om att välja rätt cykel och att utrusta den på rätt sätt.

 

Vad säger lagen?
Cykeln räknas som ett fordon och omfattas av trafiklagstiftningen. Undantag är trehjulingar för barn, som räknas som lekfordon. Särskilda regler berör dessutom cyklister för framförande av fordonet.

Följande säkerhetsbestämmelser gäller för cykeln:

Cykelhjälm
Barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. 

Bromsar
På en vanlig cykel ska det finnas färdbroms som ska kunna minska farten och få cykeln att stanna säkert och snabbt.

Ringklocka
Ringklocka är obligatorisk.

Skjutsning
På cykeln får inte färdas fler personer än vad cykeln är byggd för.

Men om cykeln har lämpliga säten och effektiva ekerskydd får man:
- när man är 15 år skjutsa ett barn under 10 år. 
- när man är 18 år skjutsa två barn under 6 år.

Däck
Något lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag finns inte för cyklar. Dubbade däck gör dock vintercyklingen säkrare. Kom ihåg att cykelturen går lättare med dubbdäck på både hårt packad eller lös snö samt på is.

 

Vad anser NTF?

  • Cyklisten ska välja en stabil cykel utrustad med ringklocka, effektiva bromsar (gärna ABS), bra däck, kedjeskydd, fungerande belysning fram och bak samt reflexer.
  • Äldre personer ska välja en cykel med lågt insteg eller som på annat sätt är säker och bäst lämpad för äldre.
  • Cykeln ska ha vinterdäck vid vintercykling som inte sker på cykelvägar med tillräcklig friktion.
  • Cyklar för små barn ska vara utrustade med fotbroms.
  • Cykelbranschen ska ta ett ökat ansvar genom att bara sälja cyklar som har lagstadgad säkerhetsutrustning.
  • Cykelbranschen ska inte sälja trimningsdelar till elcyklar.
  • Utredning ska göras av hur nya eldrivna enpersonsfordon ska klassas och var de ska användas samt vilken påverkan de har på trafiksäkerheten. Det gäller exempelvis segways, elscootrar och hoverboards.
  • Nya personbilar ska vara utrustade med säkerhetssystem/förarstödssystem som hjälper föraren att undvika kollision med cyklister (exempelvis automatiska bromsar, filbytesvarnare, trötthetsvarnare, backkamera) och med förlåtande fronter och externa krockkuddar som mildrar vid en kollision.
  • Tunga fordon ska ha extra backspeglar och teknik som varnar för cyklister i döda vinkeln.


Läs mer om vad NTF anser i NTF anser om cykling.

Läs mer om den nya nationella cykelstrategin Säkrare cykling - gemensam strategi för år 2014-202.