Vi planerar att åka till Florida och hyra bil. Eftersom vår treåring följer med har vi stora krav kring säkerheten. Det är väldigt svårt att få besekd om krockkuddar, bilmodeller etc.
I USA har man inte riktigt samma syn på barns säkerhet som vi har i Sverige. Här anser vi att barn ska åka bakåtvänt så länge det är möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Detta för att mindre barn har svag nackmuskulatur, som inte klarar de påfrestningar den utsätts för vid en krock i framåtvänt läge. En bakåtvänd stol har en skadereducerande effekt på ca 90 procent, jämfört med ca 50 procent för en framåtvänd stol.
I USA anser man dock att barn över ett år kan åka framåtvänt, och därför marknadsförs främst framåtvända stolar för barn från ca 10-13 kg. Dessutom rekommenderar man ofta att barn alltid ska åka i baksätet, vilket vi inte håller med om eftersom det ofta finns mindre plats för en bakåtvänd stol i baksätet. Till detta kommer att bilbarnstolstillverkare ofta anser att en bakåtvänd bilbarnstol får en stabilare montering i framsätet, lutad mot instrumentbrädan, samt den sociala aspekten - att det för många föräldrar känns tryggare att kunna ha kontakt med barnet under färden.
Att barn under 12 år (eller 140 cm) inte får sitta framför en aktiv krockkudde gäller däremot både i USA och i Sverige.
Det är lite olika lagar som gäller i olika stater, men i de flesta stater är det lag på att små barn upp till ca 4 år ska sitta fastspända i bilbarnskydd.
Det kan också vara bra att känna till att man i USA har ett system för bilbarnstolar som heter LATCH, och som liknar vårt ISOFIX.
Du kan läsa mer om trafiksäkerhet i USA på NHTSAs hemsida (National Highway Traffic Safety Administration) och på Highway Safety.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast ...
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast genomförde sin riksomfattande undersökning. Men det är långt ifrån en ...
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast genomförde sin riksomfattande undersökning. Men det är långt ifrån en acceptabel nivå, rekommendationen är bakåtvänt upp till 4-5 års ålder eller så länge det är möjligt. NTF:s studie bygger på observationer utanför 345 förskolor fördelade över hela landet och omfattar över 6000 barn. ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Taxiförarlegitimation
Taxitrafik är trafik som bedrivs med personbil eller lätt lastbil och som innebär att fordon och förare mot betalning ställs till ...
Taxiförarlegitimation
Taxitrafik är trafik som bedrivs med personbil eller lätt lastbil och som innebär att fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer. För att kunna ta ...
Taxiförarlegitimation
Taxitrafik är trafik som bedrivs med personbil eller lätt lastbil och som innebär att fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer. För att kunna ta taxiförarlegitimation ställs det medicinska krav och krav på yrkeskunnande, laglydnad samt godkänt körprov.
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och ...
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.