Hur fungerar bilbältet?
Bilbältet håller dig kvar på platsen i bilen vid en kollision. Det fördelar också kraften från den retardation (hastighetsminskning) som kroppen får då bilen bromsas ner från den hastighet man har i början av kollisionen till hastigheten noll.
Får man ett plötsligt stopp genom att bilen kör in i ett oeftergivligt hinder så tar kollisionen ca 0,2 sekunder. Kraften fördelas på de delar av kroppen som är i kontakt med bältet. Blir kraften för stor skärs kroppen sönder och man dör. I en modern bil blir kraften tillräckligt liten för att man ska överleva i en kollision med plötsligt stopp om hastigheten är lägre än 70 km/tim. Där går således gränsen för överlevnad vid denna typ av kollision.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta ...
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta påminnande system ska vara högst bidragande till en ökad trafiksäkerhet ...
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta påminnande system ska vara högst bidragande till en ökad trafiksäkerhet totalt, men trots att andelen bilar med bältespåminnare årligen ökar på grund av att nya bilar ersätter äldre så ökar inte bältesanvändningen. Det visar NTF:s årliga bältemätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.