Hur fungerar bilbältet?
Bilbältet håller dig kvar på platsen i bilen vid en kollision. Det fördelar också kraften från den retardation (hastighetsminskning) som kroppen får då bilen bromsas ner från den hastighet man har i början av kollisionen till hastigheten noll.
Får man ett plötsligt stopp genom att bilen kör in i ett oeftergivligt hinder så tar kollisionen ca 0,2 sekunder. Kraften fördelas på de delar av kroppen som är i kontakt med bältet. Blir kraften för stor skärs kroppen sönder och man dör. I en modern bil blir kraften tillräckligt liten för att man ska överleva i en kollision med plötsligt stopp om hastigheten är lägre än 70 km/tim. Där går således gränsen för överlevnad vid denna typ av kollision.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. Kvinnor använder bälte något mer än män; 97 procent av de kvinnliga förarna ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av bältesanvändningen 2016 visar att 94 procent av förarna och passagerarna använde bälte. Kvinnor använder bälte något mer än män; 97 procent av de kvinnliga förarna använde bälte och 93 procent av de manliga.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.