Gör en person med en 250 hk stark bil säkrare omkörningar än om han/hon hade haft en på 150 hk eftersom den på 250 hk är snabbare? Eller är det oförändrat eller kanske sämre med enbart tidsvinst som jag tror? Finns det statistik på detta?
Jag ger dig rätt även om jag inte kan bevisa det. Skälen är följande:
1. En bil med högre motorstyrka är dyrare att försäkra vilket bl.a. beror på att den är inblandad i flera olyckor räknat per körsträcka.
2. Omkörningsolyckorna utgör totalt sett bara ca 3 procent av alla polisrapporterade personskadeolyckor i trafiken.
3. En höjd fart på 10 km/tim medför en ökning av stoppsträckan med 20-30% och därmed en ökning av olycksrisken med minst lika mycket. Det är högst troligt att en motorstarkare bil också lockar till högre farter och fler omkörningar. En eventuell fördel vid ett fåtal enstaka omkörningar kan, enligt min mening, inte kompensera detta.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och rullmotstånd. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, speciellt för nordiska förhållanden på vintern, är det minst lika viktigt att veta hur väl däcket presterar på is. I synnerhet då egenskaperna för väta och is motverkar varandra och kan bli direkt missvisande. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller tillförlitliga mätinstrument och alkolås.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.