Jag fyller 13 år och ska få en cykel i present. Jag vill ha en med 18-21 växlar, men dessa har inte fotbroms. Måste jag ha det?
För yngre barn rekommenderas att man har en cykel med fotbroms, och för lite äldre att man eventuellt har en cykel med både hand- och fotbroms. Men eftersom du är så pass gammal antar jag att du redan hunnit cykla en del? Vad hade du för typ av bromsar på din senaste cykel?
De flesta cyklar med många växlar har bara handbromsar, även kallade fälgbromsar. De består av två bromsar, en på bakhjulet och en på framhjulet. Cykeln bromsas med 'klossar' som trycks mot fram - eller bakhjulet. Klossarna manövreras med handtag som sitter på styret.
Det viktigaste när det gäller vilken typ av broms man har på cykeln är att man behärskar tekniken, och att man kan hålla reda på cykelns funktioner samtidigt som man cyklar. På en cykel med bara handbromsar ska man använda fram- och bakbroms samtidigt, men bromsa med bakhjulet först om det är halt eller slirigt väglag.
Men hanteringen av cykeln är även en fråga om vana och en färdighet som man kan öva upp. Om du bara hade fotbroms på din förra cykel, kanske du behöver öva en del på en cykel med handbroms innan du ger dig ut på längre cykelturer eller i trafiken. Se till att arbeta bort 'fotbromsreflexen' innan du ger dig ut i trafiken. Vid oväntade händelser eller i stressade situationer kan annars reflexen att bromsa med tramporna komma tillbaka, vilket på en cykel med bara handbroms innebär att du bara trampar bakåt utan att få fäste.
Det som jag skulle säga är avgörande i ditt fall är alltså vilken erfarenhet du har av handbromsar sedan tidigare. Har du bara haft fotbroms förut kanske det kräver lite övning innan du kan ge dig ut i trafiken. Om det verkar svårt eller krångligt kan en cykel med färre växlar och både hand- och fotbroms vara ett alternativ.
På vår sida om Cyklar kan du läsa om annat som kan vara bra att tänka på när man köper cykel. Till exempel vilken utrustning cykeln ska ha, belysning, reflexer etc, men också vad du ska tänka på när du köper cykelhjälm.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling av säkrare bilar. För cyklisterna har utvecklingen stått still. Trots att de idag är farligare att cykla än att köra bil använder enbart var tredje vuxen cykelhjälm.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.