Är bilbälte obligatoriskt i ett gångfartsområde?
Enligt lag ska bälte alltid användas, förutom det som står nedan. Gångfartsområde finns inte med i undantagen, i alla fall inte uttryckligen.
10 d §. Trots vad som sägs i 10 §, 10 a § första stycket och 10 b § behöver bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
2. vid backning,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande områden, eller
4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om eller i enskilda fall besluta om ytterligare undantag från kravet att använda bilbälten och särskilda skyddsanordningar.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 94 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnorna samt barnen cirka 4 15 år som använde bälte, jämfört med 92 procent av de manliga passagerarna. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.