Alla tester på vinterdäck avser fabriksnya däck. Testerna konstaterar att dubbdäck är överlägsna på is. Men hur länge är ett däck nytt? Det intressanta vore att veta hur däcken fungerar över hela deras livslängd. Hur är relationen dubbdäck/friktionsdäck efter 1000, 2000, 3000 och kanske 4000 mil? Dubblängden brukar närma sig 0 mm.
Väg och transportforskningsinstitutet (VTI), www.vti.se, i Linköping utför prov och forskning inom området. Grovt så kan du säga att då det genomsnittliga dubbutsticket understiger 0,6 mm så har man ingen nytta av dubben. Efter hur många mil detta inträffar beror på däcken, dubben och körsättet och är ganska komplicerat.
Enligt Transportstyrelsens Allmänna råd bör inte det genomsnittliga dubbutsticket understiga 0,9 mm.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen ...
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen även under sommaren. Detta visar resultaten från årets däckrazzior. ...
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen även under sommaren. Detta visar resultaten från årets däckrazzior.
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller tillförlitliga mätinstrument och alkolås.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.