När barn vuxit ur cykelbarnstolen men ännu inte fyllt 10 år - skjutsar man dem på pakethållaren då? Eller finns någon alternativ cykelstol för större barn än de yngsta 0-5 år?
Lagen säger så här: Det är inte tillåtet att färdas fler på en cykel eller en moped än vad fordonet är byggt för. När cykeln eller mopeden har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får man dock skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år. (6 kap 3 § TF)
Det finns idag cyklar som är mer anpassade för passagerare, t ex med stadig och bred "pakethållare" avsedd för last eller passagerare. Kontrollera också maxvikten för pakethållaren så att den inte överstigs.
I slutändan blir det den enskilde polismannen som får göra en bedömning om fordonet är byggt för passagerare eller inte.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut ...
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut förhindrar att barn vid lek fastnar och kvävs till döds. Trenden bröts men ...
NTF varnar för livsfarliga hjälmar för barn ...
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut förhindrar att barn vid lek fastnar och kvävs till döds. Trenden bröts men under de senaste åren har tre barn omkommit för att deras hjälm saknat grönt spänne. Trots rekommendationen om hjälm med grönt spänne för barn under sju år marknadsförs och säljs fortfarande de livsfarliga hjälmarna. ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, både som gående, cyklister och eventuellt med motorfordon. Vuxna, både föräldrar och lärare, behöver vara medvetna om barns och ungdomars utveckling och deras begränsningar. De flesta barn skyddas väl när de åker bil, ...
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med ...
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med tvåhjulingen tills barnet är 5-6 år.
Barncyklar
Barncykeln ska passa barnets storlek och ålder, köp inte en cykel som är för stor. Börja med en trehjuling, använd en balanscykel när trehjuling är urvuxen och vänta med tvåhjulingen tills barnet är 5-6 år.
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar ...
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar
Cykelbana
Med NTFs cykelbana kan du på ett enkelt sätt träna och utveckla din cykelteknik. Ett bra praktiskt moment som bl.a. kan användas vid cykeldagar som många skolor anordnar
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.