NTF anger att vid köp av bil så bör en tjänstevikt på mellan 1 000 och 1 500 kg efterfrågas. Varför det?
När det gäller säkerhet hänvisar NTF Konsument till vår köpguide på nya bilar, till EuroNCAPs konsumenttester eller till Folksams redovisning av Säkra och farliga bilar.
Inom de tjänsteviktsgränser vi valt bör de allra flesta finna en modell som också motsvarar kraven på utrymme och bränsleförbrukning (miljö). Våra gränsvärden utesluter bland annat de allra flesta s k stadsjeepar - den personbilskategori som är mest omotiverad. Förutom att den är oerhört aggressiv mot "vanliga" personbilar, har den ofta en sämre säkerhet för sina egna passagerare vid singelolyckor och en bränsleförbrukning som innebär onödigt stora påfrestningar på miljön.
De viktgränser vi rekommenderar gäller "tjänstevikten", dvs bilens vikt utan last. "Totalvikten" anger det gränsvärde bilen är godkänd för med max antal pasagerare, full last och full tank.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även ...
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även krockkudden kan, om den används tillsammans med bilbältet, minska risken för ...
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även krockkudden kan, om den används tillsammans med bilbältet, minska risken för skador. En annan viktig egenskap är bilens förmåga att skydda mot whiplashskador. Det finns även skyddssystem som ska minska risken för att en olycka överhuvudtaget inträffar. Ett exempel är antisladdsystem (ESP) och ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.