Jag skulle vilja ha resultat från aktuella krocktester gällande Renault Twingo. Enligt fabrikanten har den blivit väldigt säker. Stämmer det?
För nya bilar är de krockprov som det europeiska trafiksäkerhetsorganet EuroNCAP utför, de mest omfattande. Krockproven visar olika bilmodellers krocksäkerhet i förhållande till andra bilar i samma viktklass. För begagnade bilar ger Folksams rankning en bra vägledning över bilens säkerhet.
Folksams rankning bygger på statistik av verkliga olyckor, och avser bilens förmåga att skydda passagerarna från att dödas eller skadas allvarligt vid en krock. Bilarna delas in i fem säkerhetskategorier:
- Minst 30% högre säkerhet än medelbilen
- Minst 15% högre säkerhet än medelbilen
- Minst lika säker som medelbilen
- Max 15% lägre säkerhet än medelbilen
- Mer än 15% sämre än medelbilen
Folksam och NTF rekommenderar att man i första hand väljer en bil i den bästa klassen, som är minst 30 procent bättre än medelbilen. För småbilar finns ännu ingen i den kategorin, utan man får välja den bästa i den näst bästa klassen.
EuroNcap krocktestar bilar med dockor och i laboratorium. En bil kan få högst fem stjärnor. Helst bör man välja en femstjärnig bil.
Renault Twingo testdades av EuroNCAP 2003 och fick då tre stjärnor. I Folksams rankning finns årsmodell 94-03 med men med sämsta möjliga resultat.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. ...
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Trafikverket (tidigare Vägverket) har varit med i samarbetet sedan starten. ...
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Trafikverket (tidigare Vägverket) har varit med i samarbetet sedan starten.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.