Jag skulle vilja ha resultat från aktuella krocktester gällande Renault Twingo. Enligt fabrikanten har den blivit väldigt säker. Stämmer det?
För nya bilar är de krockprov som det europeiska trafiksäkerhetsorganet EuroNCAP utför, de mest omfattande. Krockproven visar olika bilmodellers krocksäkerhet i förhållande till andra bilar i samma viktklass. För begagnade bilar ger Folksams rankning en bra vägledning över bilens säkerhet.
Folksams rankning bygger på statistik av verkliga olyckor, och avser bilens förmåga att skydda passagerarna från att dödas eller skadas allvarligt vid en krock. Bilarna delas in i fem säkerhetskategorier:
- Minst 30% högre säkerhet än medelbilen
- Minst 15% högre säkerhet än medelbilen
- Minst lika säker som medelbilen
- Max 15% lägre säkerhet än medelbilen
- Mer än 15% sämre än medelbilen
Folksam och NTF rekommenderar att man i första hand väljer en bil i den bästa klassen, som är minst 30 procent bättre än medelbilen. För småbilar finns ännu ingen i den kategorin, utan man får välja den bästa i den näst bästa klassen.
EuroNcap krocktestar bilar med dockor och i laboratorium. En bil kan få högst fem stjärnor. Helst bör man välja en femstjärnig bil.
Renault Twingo testdades av EuroNCAP 2003 och fick då tre stjärnor. I Folksams rankning finns årsmodell 94-03 med men med sämsta möjliga resultat.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och rullmotstånd. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, speciellt för nordiska förhållanden på vintern, är det minst lika viktigt att veta hur väl däcket presterar på is. I synnerhet då egenskaperna för väta och is motverkar varandra och kan bli direkt missvisande. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. ...
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Trafikverket (tidigare Vägverket) har varit med i samarbetet sedan starten. ...
EuroNcap
EuroNcap (The European New Car Assessment Programme) har gjort krocktester sedan 1997. Konsortiet stöds av fem europeiska regeringar, bland annat den svenska. Trafikverket (tidigare Vägverket) har varit med i samarbetet sedan starten.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.