Var skaffar man sig förarbevis på kickboard med motor?
Om kickboarden har elmotor och går i högst 20 km/tim är den klassad som en cykel, och kräver alltså inget förarbevis.
Om den har förbränningsmotor (eller går fortare än 20 km/tim) måste den typgodkännas som moped, antingen klass I eller II. Troligen är det vanligast med klass II. När du köper en kickboard ska du be att få ett intyg på vilket typgodkännande som gäller.
För moped klass I gäller AM-körkort och för moped klass II gäller förarbevis, i båda fallen måste föraren ha fyllt 15 år.
Läs mer om körkort/förarbevis för moped på Körkorsportalen
Oavsett om den är typgodkänd som moped klass I eller II, ska den vara trafikförsäkrad.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Elrullstol i trafiken
Syftet är att bidra till att antalet elrullstolsrelaterade trafikolyckor minskar trots att antalet elrullstolar i trafiken ...
Elrullstol i trafiken
Syftet är att bidra till att antalet elrullstolsrelaterade trafikolyckor minskar trots att antalet elrullstolar i trafiken ökar, genom att sprida kunskap och medvetenhet om vilken typ av ...
Elrullstol i trafiken
Syftet är att bidra till att antalet elrullstolsrelaterade trafikolyckor minskar trots att antalet elrullstolar i trafiken ökar, genom att sprida kunskap och medvetenhet om vilken typ av trafikolyckor som inbegriper en elrullstol och hur de kan förebyggas.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Elsparkcykel/ elscooter
Elsparkcyklar/ elscootrar är vanliga i större städer, där de hyrs ut på gatan via olika appar. De används för kortare ...
Elsparkcykel/ elscooter
Elsparkcyklar/ elscootrar är vanliga i större städer, där de hyrs ut på gatan via olika appar. De används för kortare transporter, ofta istället för att gå eller cykla, och kan även vara en hjälp för ...
Elsparkcykel/ elscooter
Elsparkcyklar/ elscootrar är vanliga i större städer, där de hyrs ut på gatan via olika appar. De används för kortare transporter, ofta istället för att gå eller cykla, och kan även vara en hjälp för personer med nedsatt fysisk kapacitet. Lime. Voi. Kickbike. Hygglo. Bird
e-learning
e-learning
e-learning
Kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det ...
Kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även spårvagn finns i vägmiljön, samt hållplatser/stationer ...
Kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även spårvagn finns i vägmiljön, samt hållplatser/stationer till tunnelbana och tåg.