För en tid sedan blev jag bestulen på ett däck och försäkringsbolaget ville då bara ersätta detta däck. Borde inte båda däcken på samma axel bytas ut?
Trafikverket (tidigare Vägverket) har utfärdat föreskrifter rörande fordons utrustning, bl a däck. I dessa föreskrifter finns endast ett allmänt råd som kan vara tillämpligt. Ett allmänt råd är alltså ingen tvingande bestämmelse.
Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men ...
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller tillförlitliga mätinstrument och alkolås.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.