Jag har en rulllstolsburen patient som sitter i sin rullstol i minibussen de har. Hur ska hon vara fastspänd? Räcker det att spänna fast rullstolen, sätta ett bälte över hennes höft som sedan fästs i rullstolen?
Tänk på följande då du spänner fast en rullstol:
- Passageraren ska sitta framlänges eller baklänges, inte i sidled.
- Framför huvudet på passageraren ska det finnas ett utrymme på minst 95 cm, bakom huvudet minst 40 cm.
- Spänn fast rullstolen med minst fyra remmar i golvet, två fram och två bak. Remmarna ska vara sträckta och fästas så högt upp som möjligt på rullstolen.
- Rikta remmarna diagonalt, ca 45 graders vinkel, framåt, bakåt och helst något åt sidorna. Inte i kors!
Vad det gäller bältet så är det bästa om passageraren kan använda ett vanligt trepunktsbälte, alternativt ett tvåpunktsbälte, och eventuellt i kombination med rullstolens bälte. Rullstolens bälte är endast ett komfortbälte och måste således alltid kompletteras med bilens bälte.
Ett trepunktsbälte ska sitta med diagonalbältet nära halsen, absolut inte under armen eller ute på axeln. Höftbältet (eller tvåpunktsbälte) ska sitta hårt ner över låren, inte över magen.
'Åka säkert – om trafiksäkerhet för barn med funktionshinder' finns utgiven 2010 i omarbetad nyutgåva, kontakta VTI, tel. 013-20 40 00, e-post order@vti.se.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta ...
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta påminnande system ska vara högst bidragande till en ökad trafiksäkerhet ...
Trots fler bältespåminnare ökar inte ...
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet har stor tilltro till teknikutvecklingen. Tanken är att säkrare bilar och intelligenta påminnande system ska vara högst bidragande till en ökad trafiksäkerhet totalt, men trots att andelen bilar med bältespåminnare årligen ökar på grund av att nya bilar ersätter äldre så ökar inte bältesanvändningen. Det visar NTF:s årliga bältemätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Funktionsnedsatta
Människor med funktionsnedsättning kan ha stora problem i vägtrafiken, främst i form av tillgänglighet men även när det gäller trafiksäkerhet. ...
Funktionsnedsatta
Människor med funktionsnedsättning kan ha stora problem i vägtrafiken, främst i form av tillgänglighet men även när det gäller trafiksäkerhet.
Funktionsnedsatta
Människor med funktionsnedsättning kan ha stora problem i vägtrafiken, främst i form av tillgänglighet men även när det gäller trafiksäkerhet.