Om jag kör på en större väg och ser ett påkört dött rådjur ligga i diket - vart vänder jag mig då?
I SFS Jaktlag står följande:
Skyldighet att anmäla viltolyckor och skadat vilt
40 § Har björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn skadats eller dödats vid sammanstötning med ett motordrivet fordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet.
40 a § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark.
Det är alltså polisen du ska kontakta i första hand, inte markägaren.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Vill du hålla dig uppdaterad vad som gäller inom avdelningen konsument, ange din E-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken ...
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken 2015. Med anledning av den undermåliga inrapporteringen till STRADA ...
NTF kräver lag för tillförlitlig ...
Sverige är världsledande när det gäller trafiksäkerhet, samtidigt vet vi inte hur många som skadades allvarligt i vägtrafiken 2015. Med anledning av den undermåliga inrapporteringen till STRADA och de uppenbara bristerna i den officiella statistiken ställer NTF in redovisningen av årets Trafikskadeindex.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen). ...
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen).
Väjningsplikt
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. (3 kap 5 § trafikförordningen).
Rapporter
Rapporter
Rapporter
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika trafiksäkerhetsfrågor och ligger till grund för NTF:s trafiksäkerhetsarbete.