Cyklar

Höst och vintercykling

För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.

 

Tunn mössa under hjälmen

Hjälm är alltid viktigt vid cykling! En cykelhjälm har en skyddande effekt och kan förhindra olika typer av skall- och hjärnskador om olyckan är framme. Därför behöver både barn och vuxna ha hjälm när de cyklar. En tunn hjälmmössa under hjälmen är skönt när det är lite kallare ute. En vindtät modell kan vara bra om du har en välventilerad hjälm. Det är viktigt att hjälmen sitter bra. Vanligtvis finns en liten vridbar ”ratt” baktill för finjustering av hjälmens inre storlek, eller så är hjälmens inre mjuka kuddar avtagbara så att en tunn mössa får plats. Slutligen justeras hakbandet och spännet så att hjälmen känns stadig och bekväm ihop med mössan.

 

Dubbdäck på cykeln

Halt underlag är en av de främsta olycksorsakerna bland cyklister. Därför är dubbdäck på cykeln bra om det ofta är snö och is på vägen. Dubbdäck ger mycket bättre grepp vid bromsning på is och även mycket bra grepp när cykeln svänger, jämfört med vanliga däck. Förutom dubbarna har dubbdäck för cykel en mjukare gummiblandning vilket leder till bättre grepp när det blir kallt jämfört med vanliga däck. Vardagscyklister brukar föredra att ha dubbar som är placerade mitt på hjulet. Cyklister som trampar fort rekommenderas att välja dubbdäck med dubbar även längs med sidorna. Dubbarna behöver kontrolleras med jämna mellanrum och ibland bytas ut. Det finns även vinterdäck till cyklar utan dubb. Då har däcket djupare mönster och mjukare gummiblandning för att ändå kunna ge ett bättre fäste på halkiga underlag.

 

Se till att synas

Vid cykling i mörker är det lag på att använda lyse och ha reflexer på cykeln. Cykeln ska då ha en vit eller gul strålkastare och en vit reflex framtill, en baklykta som kan visa rött ljus bakåt samt röd reflex baktill och vit eller orangegul reflex åt sidan. Baklyktan får ha rött blinkande ljus om den blinkar med minst 200 blinkningar per minut. Om du kör med en cykelkärra bakom cykeln ska den ha en röd reflex bak eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas. Cykelbelysningen gör dig tydligt synlig för andra cyklister, gående och motorfordonsförare och belyser vägen framför dig. Utrustningen förbättrar helt enkelt din säkerhet i trafiken genom att du syns i mörker, framförallt på längre avstånd! Med bra cykelbelysning syns du på ca 300 meters håll.

 

Bär reflexer

Förutom reflexerna på cykeln kan du själv använda olika sorters reflexer. Exempelvis bära reflexjacka, helt i reflex eller reflexväst och ha ”snap-on” reflexer runt hand-och fotlederna. Med reflexer syns du bättre och upptäcks mycket snabbare av andra trafikanter. Även i upplysta stadsmiljöer behövs reflexer. Skuggor från buskar och träd, olika ljuskällor samt bländning från mötande bilar kan påverka förarens synfält.

 

Serva cykeln

Slask, smuts, is, kyla och vägsalt på vägarna innebär att cykeln behöver rengöras och smörjas oftare. Se över däcken och kolla så att bromsar och växlar fungerar som de ska. Kolla även att cykelbelysningen lyser bra med jämna mellanrum!

 

Heltäckande stänkskärmar

För att slippa bli smutsig och blöt vid regniga och slaskiga dagar är det bra att ha heltäckande stänkskärmar på cykeln.