Jag funderar på att bygga om min cykel till en elcykel. Vad ska jag tänka på?
En vanlig cykel är inte byggd för att klara eldrift och elmotorn kan till exempel påverka cykelns stabilitet och köregenskaper på ett negativt sätt. Cykeln kan kännas obalanserad och svårstyrd. Tänk också på att högre hastigheter ställer högre krav på bromsar och däck och att din cykel kommer utsättas för större slitage. Det är därför tveksamt om det är att rekommendera att bygga om sin cykel till en elcykel.
Om du ändå köper en ombyggnadssats bör du förvissa dig om att den är CE-märkt och uppfyller kraven i EU-standarden EN 15194:2017, samt att du har tillräckliga tekniska kunskaper för att montera motorn korrekt. Läs igenom monteringsanvisningen noggrant före köp. Kontrollera så att motorns effekt inte överstiger 250 w eller har en högre hastighet än 25 km/tim. Det finns flera starkare modeller på marknaden, men de uppfyller då inte kraven på vad som är en elcykel. Troligtvis skulle din ombyggda cykel då istället klassas som en moped klass I eller II och med det följer krav på körkort/förarbevis, trafikförsäkring med mera.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Ta tillfället i akt och gör elcykeln till moped… ...
Cykelhjälmsanvändningen är låg i Sverige, i synnerhet bland barn äldre än 15 år. När nu NTF presenterar resultaten från den ...
Ta tillfället i akt och gör elcykeln till moped… ...
Cykelhjälmsanvändningen är låg i Sverige, i synnerhet bland barn äldre än 15 år. När nu NTF presenterar resultaten från den senaste nationella mopedhjälmsmätningen kan vi konstatera att ...
Ta tillfället i akt och gör elcykeln till moped… ...
Cykelhjälmsanvändningen är låg i Sverige, i synnerhet bland barn äldre än 15 år. När nu NTF presenterar resultaten från den senaste nationella mopedhjälmsmätningen kan vi konstatera att hjälmanvändningen på moped är förhållandevis god. Baserat på dessa mätresultat ställer sig NTF bakom Transportstyrelsens förslag att klassa de nya starkare elcyklarna med en motorstyrka på en kilowatt som moped.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.