Jag funderar på att köpa en lådcykel för att kunna köra mina barn som är 7 och 10 år till skolan. Någon sa att samma regler gäller för skjutsning som för vanlig cykel, det vill säga att man bara får skjutsa två barn om de är under 6 år. Stämmer det?
I Trafikförfattningens 6 kap. 3 § finns bestämmelser för skjutsning på cykel eller moped:
3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.
Du får alltså skjutsa så många passagerare som lådcykeln är byggd för. Tänk på att följa cykeltillverkarens råd om maxvikt.
I Trafikförfattningen 6 kap. 3 § står det också att:
När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
Det innebär att om cykeln dessutom har lämpliga säten och effektivt skydd för hjulekrarna, till exempel ett säte på pakethållaren, så får du även skjutsa 1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller 2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling av säkrare bilar. För cyklisterna har utvecklingen stått still. Trots att de idag är farligare att cykla än att köra bil använder enbart var tredje vuxen cykelhjälm.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.