Vilket däcktryck ska jag ha i cykeldäcket?
Rekommenderat däcktryck skiljer sig mellan olika däckmärken och anges på däckets sidvägg (anges i PSI eller Bar). Ibland anges ett intervall. Vilket däcktryck du ska ha beror på din vikt och typ av däck, men det är också en smaksak. Högre däcktryck ger en lättcyklad känsla, minskat däckslitage och minskad risk för punktering. Lägre däcktryck ger generellt sett bättre väggrepp och högre komfort.
Ett vanligt knep bland vintercyklister är att lätta på däcktrycket och på så sätt få bättre väggrepp när kylan kommer. Väggreppet blir bättre för både dubbdäck och sommardäck när man lättar på trycket. Ett sommardäck med lågt däcktryck ger dock inte alls på långa vägar samma väggrepp som ett dubbdäck. Även ett välpumpat dubbdäck har bättre väggrepp än ett sommardäck med lågt tryck.
Läs mer om dubbdäck för cykel här
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige ...
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige cykelhjälmslag för barn upp till 15 år. Sedan dess har väldigt lite gjorts för att ...
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige cykelhjälmslag för barn upp till 15 år. Sedan dess har väldigt lite gjorts för att påverka cykelhjälmsanvändningen.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykling, lätt svenska
På ett enkelt sätt beskrivs vad som är viktigt att tänka på för ett ökat säkert cyklande. Materialet vänder sig framför allt till ...
Cykling, lätt svenska
På ett enkelt sätt beskrivs vad som är viktigt att tänka på för ett ökat säkert cyklande. Materialet vänder sig framför allt till lärare och elever på SFI.
Cykling, lätt svenska
På ett enkelt sätt beskrivs vad som är viktigt att tänka på för ett ökat säkert cyklande. Materialet vänder sig framför allt till lärare och elever på SFI.
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.