Är det tillåtet att skjutsa på moped? Vilken utrustning ska man ha om man skjutsar ett barn på mopeden?
Det är olika bestämmelser för moped klass I (s k EU-moped) och moped klass II.
Moped klass I:
1. Mopeden måste vara besiktigad och godkänd för passagerare.
2. Endast en passagerare får tas med på mopeden.
3. Även passageraren måste bära hjälm.
Moped klass II:
Det är tillåtet att skjutsa om det finns avsedd plats. I annat fall gäller:
1. Mopeden måste ha lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.
2. Man får skjutsa ett barn under tio år.
3. Man får skjutsa två barn under sex år om den som kör fordonet har fyllt arton år.
4. Vid skjutsning på moped klass II måste den som fyllt sju år använda skyddshjälm. Passagerare som inte fyllt sju år får använda annat lämpligt huvudskydd.
Bäst när det gäller små barn är att använda en cykelbarnsits utrustad med bälte och fotstöd. Läs mer om cykelsits och småbarnshjälm på NTF Konsument.
Kravet på skyddshjälm, lämpligt säte och skydd mot ekrarna finns i Trafikförordningen (SFS:1998:1276).
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt ...
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. ...
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
e-learning
e-learning
e-learning
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.