Har ni någon statistik över vilka typer av mopedolyckor som sker samt hur vanliga de är?
Under åren 2004 till 2012 omkom cirka 100 mopedister. 2012 omkom 8 personer på moped, vilket är en minskning från 2011 (11 döda). Under 2012 skadades 250 mopedister allvarligt och 30 mycket allvarligt. Minskningen både bland omkomna och skadade mopedister beror till stor del på minskat mopedåkande.
Drygt hälften av de dödade (2004-2012) saknade hjälm/tappat hjälmen vid olyckan. Om alla använt hjälm och spänt fast den korrekt beräknas ca 3 mopedister per år ha överlevt.
Enligt VTIs mätning 2012 har 96 procent av mopedisterna fastknäppt hjälm.
För att minska mopedolyckorna bör man koncentrera sig på följande:
1) Hjälmen - ökad användning och korrekt användning
2) Alkoholen - minska antalet berusade förare
3) Trimning - minskad trimning ger lägre hastigheter, färre olyckor och mindre allvarliga skador
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt ...
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och ...
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, översätts en hel del av materialet till engelska, persiska, arabiska, dari, tigrinja och somaliska. Trafiksäkerhet på lätt svenska bygger i första hand på bilder och är därför inte översatt. Det vänder sig i huvudsak ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.