Har ni någon statistik över vilka typer av mopedolyckor som sker samt hur vanliga de är?
Under åren 2004 till 2012 omkom cirka 100 mopedister. 2012 omkom 8 personer på moped, vilket är en minskning från 2011 (11 döda). Under 2012 skadades 250 mopedister allvarligt och 30 mycket allvarligt. Minskningen både bland omkomna och skadade mopedister beror till stor del på minskat mopedåkande.
Drygt hälften av de dödade (2004-2012) saknade hjälm/tappat hjälmen vid olyckan. Om alla använt hjälm och spänt fast den korrekt beräknas ca 3 mopedister per år ha överlevt.
Enligt VTIs mätning 2012 har 96 procent av mopedisterna fastknäppt hjälm.
För att minska mopedolyckorna bör man koncentrera sig på följande:
1) Hjälmen - ökad användning och korrekt användning
2) Alkoholen - minska antalet berusade förare
3) Trimning - minskad trimning ger lägre hastigheter, färre olyckor och mindre allvarliga skador
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor minskat med cirka 30 procent. Från och med nästa år ökar antalet 15 åringar och sannolikt antalet mopeder i trafik för första gången sedan 2010.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. ...
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
e-learning
e-learning
e-learning
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.