Jag undrar hur en 3-4 åring sitter säkrast i en buss?
Det är svårt att säga hur man ska placera sig för att undvika skador vid alla typer av kollisioner. Samtidigt är buss det säkraste sättet att färdas på väg.
Använd säten med bälten om det finns. För bussar som är gjorda för stadstrafik finns sällan bälte. Bussens huvudsakliga användningsområde styr om det finns bälten eller inte.
I höga hastigheter utanför tätort anser NTF att alla bussar ska ha bälte på alla platser. Det krävs för att sitta säkert. Ta gärna reda på i förväg om bussen ni åker med har bälten på alla platser.
Utgångspunkten är att ni placerar barnet på en plats som har bälte, eventuellt på en bälteskudde. Om det finns något säte som är placerat med ryggen mot färdriktningen bör ni välja det. Det finns en del busslinjer som har några säten särskilt anpassade för bakåtvänt åkande barn under 4 år - fråga gärna efter ett sådant! Ju fler konsumenter som efterfrågar dessa säten, desto bättre.
Alla i bussen är för övrigt skyldiga att använda bälte om sådana finns.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2017:4 Trafiklotteriet 2016
Under hösten 2016 har NTF-förbunden genomfört aktiviteter för barns trafiksäkerhet, med fokus på aktiviteter kring reflexer ...
2017:4 Trafiklotteriet 2016
Under hösten 2016 har NTF-förbunden genomfört aktiviteter för barns trafiksäkerhet, med fokus på aktiviteter kring reflexer och mörker samt verktyget #Min skolväg. Sammanlagt har aktiviteterna ...
2017:4 Trafiklotteriet 2016
Under hösten 2016 har NTF-förbunden genomfört aktiviteter för barns trafiksäkerhet, med fokus på aktiviteter kring reflexer och mörker samt verktyget #Min skolväg. Sammanlagt har aktiviteterna nåtts av cirka 1500 barn, tillsammans med sina föräldrar och/eller skolpersonal. Utöver detta har ytterligare 3000 barn och vuxna fått information på olika sätt om trafiksäkerhet. Totalt har cirka 2500 reflexer har delats ut. ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, ...
Barn och ungdomar
Barn och ungdomar har rätt till en säker, hälsosam och stimulerande utemiljö. Barn ska kunna röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Ungdomar ska i ännu högre grad kunna röra sig fritt och säkert i trafiken, både som gående, cyklister och eventuellt med motorfordon. Vuxna, både föräldrar och lärare, behöver vara medvetna om barns och ungdomars utveckling och deras begränsningar. De flesta barn skyddas väl när de åker bil, ...
Busslinjer utrustade för små barn
Busslinjer utrustade för små barn
Busslinjer utrustade för små barn
Arbetsblad för skolan
Lättare kunskapstest med facit för yngre barn med fokus på att gå och cykla säkert.
Arbetsblad för skolan
Lättare kunskapstest med facit för yngre barn med fokus på att gå och cykla säkert.
Arbetsblad för skolan
Lättare kunskapstest med facit för yngre barn med fokus på att gå och cykla säkert.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.