Vilket mönsterdjup måste däcken ha för att vara godkända? Vilket djup bör inte underskridas av trafiksäkerhetsskäl?
Lagliga mönsterdjup ska vara större än 1,6 mm. Mönsterdjup på nya däck är 8-10 mm. I princip gäller att säkerheten ökar med mönsterdjupet i hela intervallet från noll till fullt mönsterdjup. Ökningen av säkerheten är emellertid störst i den första delen av intervallet. Därför har man satt en minimigräns. 1,6 mm är en rimlig kompromiss på våt barmark.
Vid färd på väg under perioden 1 december till 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.
Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§).
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men ...
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.