På vilken sida om vägen ska man köra snöskoter?
Snöskoter får bara framföras på väg om den är enskild och under vissa förutsättningar. Dessutom är det tillåtet att färdas en kortare sträcka längs allmän väg om terrängen är oframkomlig. Ett exempel på det är om enda alternativet att passera ett vattendrag är att åka på en bro. Högsta tillåtna hastighet är 20 km/tim.
Det förekommer ibland att skoterkörning sker utanför en väg, i diken och slänter. Även om det inte är förbjudet att köra där bör du undvika det. Genom att snön är packad ökar risken för svallisbildningar vilket kan medföra stora problem för väghållarna.
Om du ändå måste köra bredvid vägen bör du försöka köra på rätt sida (höger), särskilt under mörker och dåliga siktförhållanden. Annars finns det risk att trafikanter på vägen luras av skoterns belysning och tror att vägen har en annan sträckning än den verkligen har.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av regionerna) konstateras att knappt hälften av kommunerna och regionerna har en samverkan där regionen och länets kommuner träffas och diskuterar ökad och säker cykling. I tre län, som inte har några lokala samverkansforum för personer som arbetar för en ökad och säker ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
e-learning
e-learning
e-learning
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.