Hastigheterna har kraftigt drivits upp på vägarna, troligen på grund av det i allmänhet stressade tempot som finns i samhället i dag. Trenden verkar även vara att man inte stannar vid stopplikt/väjningsplikt och att man i det längsta undviker att använda blikers, vilket föranlett otalet oftast helt onödiga olyckor. Själv har jag insett vad stessen leder till och håller mig alltid inom hastighetsgränserna. Ofta håller jag 10 km/h under gällande begränsning då det är glest med trafik, mest för att visa mig själv att det faktiskt går att köra så utan att förlora många sekunder. Detta spar inte bara på bilen och minskar riskerna, utan man tjänar också ekonomiskt på detta då bilen drar märkbart mindre bränsle. Vore hög tid för kampanjer mot dessa nya 'folksjukdomar', av typen 'Dämpa farten'-kampanjer, som jag vet förekom för ett antal år sedan. I så fall skulle jag vara mycket intresserad av sätta en sådan dekal på mina bilar! Någonting måste göras, för det blir bara värre och värre i dagens hetsiga trafik, och inte blir det bättre av att trafikpolisen får allt sämre resurser.
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Det dör ca 550 människor i trafiken varje år och 150-200 av dessa beror på att bilisterna kör fortare än hastighetsgränserna. Vi måste få en helt annan inställning till hastigheter än vad många har i dag. Vi måste bli fartnyktra!
Det händer dock en hel del på hastighetsfronten även om det inte uppmärksammas så mycket i massmedia.
Jag håller dock med dig om att vi skulle behöva en stor massmediakampanj om hastigheter. Vi har försökt få igenom detta länge men hittills inte lyckats. Ditt förslag om dekaler på bilarna tror jag dock kommer snart.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom ...
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom områdena bältesanvändning, användandet av cykel- och mopedhjälm samt ...
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom områdena bältesanvändning, användandet av cykel- och mopedhjälm samt hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett tillfredsställande sätt eller inte. Tänk på var du främst kommer att cykla när du väljer belysning - cyklar du oftast på belysta gator och cykelbanor bör du välja en lampa som inte är så stark, men om du ofta kommer cykla där det är mörkt ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor. ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.