Vilken typ av belysning ska man använda på bilen i dagsljus?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med bil får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte – flera av dem hade sannolikt överlevt om de använt bälte. I baksätet är bältesanvändningen lägre och i lastbilar och bussar ännu lägre.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har antisladdsystem, bältespåminnare, sidokrockkuddar och mer avancerade ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har antisladdsystem, bältespåminnare, sidokrockkuddar och mer avancerade whiplashskydd betytt mycket för säkerhetsutvecklingen. Skyddssystemen ger dock en högre skyddseffekt ju säkrare bilens grundkonstruktion är.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.