Köpte idag nya sommardäck, men såg att däcken var över 3 år gamla. Så jag undrar, Hur gamla får däcken vara för att säljas som nya? Finns det någon lag eller policy?
Det finns inga föreskrifter eller generell policy avseende däck om hur lång tidsperioden får vara mellan tillverkning och försäljning. Det är upp till respektive återförsäljare att utarbeta en egen försäljningspolicy.
Nya däck som lagras på ett korrekt sätt åldras inte negativt gällande funktion och säkerhet. Det är först när däcket börjar användas som åldringsprocessen startar. Åldringsprocessen påverkar främst vinterdäcken.
En tidsrymd upp till 3 år från tillverkning anses som helt acceptabelt. Företeelser som påverkar är däcktyp, produktutvecklingen och prisbild. Generellt kan man säga att dyrare däck bör ha en kortare tid mellan
tillverkning och försäljning men då helt och hållet beroende på produktutvecklingen och intentionen att säljas som premium däck.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men ...
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Dags att börja tänka på däckbytet !
Även om vi är en bit in i april så låter våren vänta på sig i stora delar av landet. Det är dags att börja fundera på nya sommardäck men byt inte för tidigt.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän ...
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
Däck
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.