Jag undrar om man kan göra kunskapsprovet (förarbevis för moped klass 2) utan att gå kursen? Kan man betala endast för provet?
Man kan inte avlägga kunskapsprovet utan att först ha genomgått en utbildning. Den som anordnar kunskapsprovet har också kravet på sig att anordna utbildning i enlighet med Vägverkets föreskrifter. Den person som examinerar får dock inte samtidigt vara utbildare. Den som examinerar skickar in ett intyg till Trafikregistret i Örebro om att personen blivit godkänd på kunskapsprovet. Några dagar därefter skickar Trafikregisteret ut ett inbetalningskort på 120 kronor. När Trafikregistret får pengarna tillverkas förarkortet och sänds därefter hem till vederbörande dvs man får det i brevlådan. Man får inte köra moped klass 2 förrän man fått kortet fastän man är godkänd på provet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor ...
Allt färre mopedolyckor bland unga!
De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15 åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor minskat med cirka 30 procent. Från och med nästa år ökar antalet 15 åringar och sannolikt antalet mopeder i trafik för första gången sedan 2010.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. ...
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
Moped klass II
Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.
e-learning
e-learning
e-learning
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.