1) När kan ett barn börja sitta på bälteskudde? Vi har en 4-åring som är 108 cm lång och 17 kg tung. Är det för tidigt? 2) Kan en 10-åring som är 150 cm lång och ca 35-40 kg tung sitta med bara tvåpunktsbälte?
1) En bakåtvänd bilbarnstol har en skadereducerande effekt på ca 90 procent, motsvarande för en framåtvänd bilbarnstol eller bälteskudde är ca 60 procent.
Barns huvud är för tungt i förhållande till vad nacken orkar hålla emot vid en eventuell kollision eller häftig inbromsning. Det har man kommit fram till genom bl a krockprov och studier av verkliga olyckor. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, gärna till 5-års åldern. Att det blir lite trångt för benen är inte farligt för barnen.
Om din 4-åring inte sitter alltför obekvämt i sin bakåtvända stol rekommenderas därför att fortsätta åka bakåtvänt så länge som möjligt.
2) Nej, inte om han/hon använder bälteskudde, som alltid ska användas tillsammans med trepunktsbälte. NTF rekommenderar att man använder bältesstol eller kudde upp till 10-12 års ålder. Har man inte det går det bra, men det är inte lika säkert som ett trepunktsbälte. Om man enbart använder tvåpunktsbälte ökar risken för
Att risken för ansikts- och skallskador ökar beror på att överkroppen kastas fram vid en krock. Är man enbart fastspänd i ett höftbälte är risken stor att man skadar sig vid kontakt med framsätet eller delar av mittkonsolen. Risken ökar ju större/längre man är. Utifrån den aspekten bör den som sitter på mittplatsen inte vara fullvuxen. Med underglidning menar man att benen vid en krock dras framåt och drar med sig höften som riskerar att smita under höftbältet. Risken ökar om skelettet i höftpartiet inte är färdigväxt. Därför bör inte små barn använda bara höftbälte. Man kan minska risken för underglidning genom att spänna höftbältet så långt (och hårt) ned som möjligt mot låren. I de allra flesta fall bör mittplatsen vara den som man sist tar i bruk. Men självklart är höftbälte bättre än inget bälte alls.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet. ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även bräckligare, och har andra proportioner än en vuxen. Barn är därför mer utsatta vid en ...
Barn i bil
Bilen och bilens skyddssystem - bälten, krockkuddar och säten - är anpassade och dimensionerade efter en vuxen kropp. Barn är inte bara mindre till storleken utan även bräckligare, och har andra proportioner än en vuxen. Barn är därför mer utsatta vid en krock, och behöver ett särskilt skydd i form av babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde, beroende på barnets ålder.
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 1. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och ...
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.