Jag har fått tre av bilens fyra vinterdäck uppskurna. Försäkringsbolaget ersätter dessa tre men inte det fjärde som fortfarande är helt. Mönsterdjupet på det kvarvarande däcket är 7 mm. Måste jag köpa ett fjärde däck eller kan man köra med det gamla tillsammans med de tre nya? Vad säger lagen och hur påverkas säkerheten?
Först den lagliga aspekten. Du kan köra på däcket tillsammans med de nya till det har ett mönsterdjup på 3 mm.
Sedan säkerheten. Det bästa är naturligtvis att ha samma märke och samma slitagegrad på däcken runt om. 7 mm är ett ganska oslitet däck så säkerheten bör bli tillräcklig om du köper tre nya likadana däck, dvs samma märke och typ. Lägg två av de nya däcken bak så får du en stabilare bil. Detta gäller även om bilen är framhjulsdriven.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen ...
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen även under sommaren. Detta visar resultaten från årets däckrazzior. ...
Vinterdäck på sommaren allt vanligare
Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen även under sommaren. Detta visar resultaten från årets däckrazzior.
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller ...
Mätteknik
Det finns i huvudsak fyra olika metoder för att mäta alkoholkoncentrationen i utandningsluften – kemisk mätning, bränslecellsteknik, halvledarcellsteknik och infraröd teknik. Bränslecelltekniken är den vanligaste tekniken när det gäller tillförlitliga mätinstrument och alkolås.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.