Jag har fått tre av bilens fyra vinterdäck uppskurna. Försäkringsbolaget ersätter dessa tre men inte det fjärde som fortfarande är helt. Mönsterdjupet på det kvarvarande däcket är 7 mm. Måste jag köpa ett fjärde däck eller kan man köra med det gamla tillsammans med de tre nya? Vad säger lagen och hur påverkas säkerheten?
Först den lagliga aspekten. Du kan köra på däcket tillsammans med de nya till det har ett mönsterdjup på 3 mm.
Sedan säkerheten. Det bästa är naturligtvis att ha samma märke och samma slitagegrad på däcken runt om. 7 mm är ett ganska oslitet däck så säkerheten bör bli tillräcklig om du köper tre nya likadana däck, dvs samma märke och typ. Lägg två av de nya däcken bak så får du en stabilare bil. Detta gäller även om bilen är framhjulsdriven.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och ...
NTF vill se märkning av däck för grepp på is ...
Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU ska vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och rullmotstånd. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, speciellt för nordiska förhållanden på vintern, är det minst lika viktigt att veta hur väl däcket presterar på is. I synnerhet då egenskaperna för väta och is motverkar varandra och kan bli direkt missvisande. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Val av vinterdäck
Ju fler stjärnor däcket har, desto bättre egenskaper. Källa: STRO, The Scandinavian Tire and Rim Organization.
Val av vinterdäck
Ju fler stjärnor däcket har, desto bättre egenskaper. Källa: STRO, The Scandinavian Tire and Rim Organization.
Val av vinterdäck
Ju fler stjärnor däcket har, desto bättre egenskaper. Källa: STRO, The Scandinavian Tire and Rim Organization.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.