Vi har en bil med airbag på passagerarsidan. Vi undrar hur säker en urkoppling av airbag är? Har det hänt att airbagen utlöses ändå fast den är urkopplad?
De flesta biltillverkare erbjuder någon form av urkoppling av krockkudden. Tidigare var det vanligt med fysisk bortmontering, men idag förekommer ofta avstängning med hjälp av nyckel eller strömbrytare. Vissa bilmodeller kan även fås helt utan airbag på passagerarplatsen.
Många föräldrar känner en oro över att den urkopplade krockkudden ändå ska lösa ut. Men oavsett vilken metod man använder för att stänga av krockkudden anses det vara tillförlitligt, och alltså helt säkert att placera ett barn på passagerarplatsen när airbagen är avstängd. För säkerhets skull rekommenderas dock att man låter krockkudden vara avstängd under hela den period som man har barn i bilen.
Det enda kända dödsfall som hittills inträffat med ett barn och en påstått urkopplad krockkudde skedde 1998 i Tyskland. Familjen hade låtit urkopplingen göras av en auktoriserad verkstad. De placerade sin baby på passagerarsätet men vid en kollison löste krockkuden ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur fel krockkudde, den på förarplatsen i stället för på passagerarplatsen. Olyckan inträffade på grund av slarv, okunskap eller missförstånd. Veterligt har det inte skett vid något annat tillfälle.
Med tanke på att ingen under 140 cm och i bilstol/kudde (upp till ca 10-12 år) kan sitta framför en krockkudde, så är krockkudden tyvärr ett dilemma man har att ta ställning till i ganska många år som barnfamilj. Alternativet som återstår om man inte litar på urkopplingen är att byta bil.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet. ...
53 000 barn går baklänges för sin rätt att färdas ...
För att sprida kunskap om hur barn färdas säkrast i bil genomför Volvia och NTF för åttonde året i rad Barnsäkerhetens Dag, med den populära Baklängesmarschen för förskolor över hela landet.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Krockkudde/airbag
I nyare bilar finns ofta tre typer av krockkuddar – på förarplatsen, på passagerarplatsen och på sidorna. Kudden på förarplatsen kan i kombination med bilbälte och ...
Krockkudde/airbag
I nyare bilar finns ofta tre typer av krockkuddar – på förarplatsen, på passagerarplatsen och på sidorna. Kudden på förarplatsen kan i kombination med bilbälte och bältessträckare minska skaderisken med 60-70 procent. Passagerarkrockkudden ger ett ...
Krockkudde/airbag
I nyare bilar finns ofta tre typer av krockkuddar – på förarplatsen, på passagerarplatsen och på sidorna. Kudden på förarplatsen kan i kombination med bilbälte och bältessträckare minska skaderisken med 60-70 procent. Passagerarkrockkudden ger ett skydd på 55-60 procent. Sidokrockkuddarna kan tillsammans med övriga kuddar minska risken att skadas i sidokollisioner med upp till 45 procent. De kan också vara effektiva vid voltningsolyckor. ...
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och ...
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och bristande erfarenhet är en farlig kombination och dödsrisken för yngre förare ...
Kapitel 5. Bilkörning
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och bristande erfarenhet är en farlig kombination och dödsrisken för yngre förare är flera gånger högre än för mer erfarna bilförare.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och ...
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.